وبلاگ گروهی دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان
پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1389 :: 10:58 ب.ظ ::  نویسنده : شهرام شاکر

خب بعد از پست اول و استقبال بی نظیر و بی سابقه ای که از طرف همه بچه های گروه صورت گرفت(!!!) ، بر ادامه ی این مبحث بیش از پیش مصمم شدم به صورتی که اگه دیگه آسمون هم به زمین بیاد و زمین هم به آسمون بره کسی جلودارم نیست برای ادامه این کاری که شروع کردیم!!!!!!!!  پس حالا با جدیت هر چه تمام تر دنباله بحث رو پی میگیریم:

توی پست قبلی کمی در باره تاریخچه و وضعیت هواپیمای مدل در ایران حرف زدبم وتوی این پست قصد داریم اگه خدا بخواد در باره انواع هواپیما های مدل و برخی از تعاریف و یا اصطلاحات رایج در این زمینه گپ بزنیم

هواپیمای مدل یا مدل های بدون سر نشین (  uav ) یه اسم خیلی کلی محسوب میشن و به یک شئ پرنده خاص اطلاق نمیشه. در واقع به هر تکه جسم پرنده ای که مثلا روش مهندسی انجام داده باشن تا بیشتر رو هوا بمونه میشه گفت هوا پیمای مدل!! ولی دسته بندی های متفاوتی رو میشه برای اونها در نظر گرفت ، که با توجه به المان مد نظر ما در این دسته بندی انواع مختلفی ممکنه جا بگیرن وهیچ بعید نیست که اشتراکاتی هم داشته باشن . مثلا میتونیم به موتوری وغیر موتوری ، تحت کنترل و بدون کنترل ، دست پرتاب و غیر دست پرتاب ، الکترونیکی و یا کاملا مکانیکی ، بر اساس ماموریت و هدفی که برای اون ساخته میشن  ، بر اساس شکل ظاهری ، بر اساس سایز و کلاس مسابقات ، سرعت پرواز ، قدرت مانور دهی ، عمود پروازها و غیر اونها و هزاران مورد دیگه ای که ممکنه حالا تو ذهن من نباشه.

خب حالا طبق اصول مثلا مقاله نویسی(!) اول یه سری تعاریف و اصطلاحات رو واسه شما روشن میکنیم تا اگه وسط متن یهویی از این جور چیزا اومد این شکلی نشید (    ) . این تعاریف مربو به کلیات و جزییات یه هوا هستش ، ممکنه اول یه خرده بعضیاش گنگ باشه ولی تا آخر گنگ نمیمونه (یه وقتیش زبون باز میکنه) چون سر جای خودش مفصل توضیح خواهیم داد.

یه هواپیما ( یا به نوعی هر پرنده ؛چون هواپیما ها که از رو پرنده ها مدل سازی میشن ، حتی یه وقتایی یه چیزایی رو توی یه پرنه میبینی که فکت میاد پاییین « البته با عرض پوزش قبلی» که چه جوری این از این اصول استفاده میکنه برای بهبود پروازش) از جند قسمت اصلی ساخته میشه : 1- fuselage یا بدنه   2- wings یا بالها   3- دم یا tail

بال که همون چیزیه که یه هواپیما رو تو چشم ما از یه ماشین تمییزش میده ! دمم رو هم که حتما باید توی کلاغای دانشگاه دیده باشید! بدنه هم که جایی هستش که این دوتا رو روش یا به هر نحوی بهش وصل میکنن. البته شکلش هم برای اونایی که توی این موضوع هم یه خرده مشکل دارن میذاریم با یه خرده جزییات بیشتر که شامل :  ( البته خواهش میکنم توی این پست یه  کوچولو بیشتر تحمل داشته باشید چون یه کم بیشتر از دفعه قبل طولانی میشه)

                        1-aileron  ( البته فرهنگستان زبان فارسی گفتن بگیم شهپر)

            بال:       2-flaps

                        3- ایرفویل (airfoil)

اجزای دم:

1-      horizontal & vertical stabilizer ( پایدار کننده های افقی وعمودی)

2-      rudder

3-      elevators ( بالا بر ها)

 

  

الف ) ایرفویل در بال : اگه بال یه هواپیما رو برداریم و با اره برقی بیفتیم به جونش و از وسط ببریمش میبینیم که مقطع بال یه کم متافوته. بله به همون شکله ای که دارید درموردش فکر میکنید که چرا این جوریه میگن  airfoil ( متاسفانه فرهنگستان اینجا رو کم آورد !) که اساسی ترین نقش رو در پرواز داره . حال چراییه که اومد تو ذهنتون باشه واسه بعدن. اما این ایرفویل یه دو – سه تا چیز داره که باید تعریفشون کنیم :

1-      LE یا  Leading Edge یا لبه حمله که اولین جایی از ایرفویل هستش که با هوا برخورد میکنه

2-      TE یا Trailing Edge یا لبه فرار که هوایی که با قبلی دعوا کرده از اونجا از ایرفویل فرار میکنه ( خارج میشه)

3-      Chord یا وتر : اگه یه خط مستقیم از LE به TE بکشید همون وتر میشه     

4-      MCL یا Mean Camber Line یا خط خمیدگی اصلی : اگه از اول ایرفویل شروع کنید و تا آخرش نقطه به نقطه فاصله خط پایین و بالای ایرفویل رو بگیرید و وسطش رو نقطه بذارید و بعد نقطه ها رو به هم وصل کنید MCL بدست میاد . در واقع میزان خمیدگی ایرفویل رو نشون میده یا به عبارتی  اگه واسه خمیدگی خط بالا و پایین ایرفویل super position(!) به کار ببریید جمع اثراشون میشه همین .

 

ب) aileron یا شهپر : یه قسمت متحرک که توی لبه فرار ابتدای هر بال تعبیعه ش میکنن و کارش هم توی هدایت هواپیم حول محور طولی بدنه است

ج) فلپ : یه قسمت متحرک دیگه توی TE بال که در انتهای هر بال، نزدیک بدنه، ایجاد میشه و برای ایجاد lift  یا drag ( بعدا در بارشون حرف میزنیم ) بیشتر ازش استفاده میشه

د)Stabilizer  : از اسمش کارشم کعلومه و تقریبا بدون اون هیچ هواپیمایی نمیپره.

ه) rudder: که از توی V.Stabilizer  بیرون میارن و کارش هم برای هدایت حول محور قائم بر بال و بدنه هست. 

و) elevators یا بالا بر ها که  از توی H. stabilizer بیرون میارن ویا کلا H.S هردو وظیفه رو به عهده میگیره و کارش هم که کنترل حول محور طولی بالهاست.

 

 

بقیه رو میذارم توی پست بعدی ایشالله اگه اوستا کریم گذاشتن در خدمتتون باشیم. توی پست بعدی یه کم دیگه  از این اصطلاح ها میگیم و میریم سراغ نحوه پرواز و یه خرده تئوری دیگه . اگه یه کم جلو بریم ( به قول دکتر طباطبایی) زودی میخوایم بریم سراغ ساخت!!! 

 

در ضمن به دلیل انتقاد یه کی از بچه های PKS قرار شد نظر خواهی کنیم که بچه ها با این مدل نوشتار حال میکنن ( منظور همون دوست داشتنه) ؟؟ تو نظرات لطف کنید در مورد اینم بنویسید.