هواپیمای مدل - بخش دوم

خب بعد از پست اول و استقبال بی نظیر و بی سابقه ای که از طرف همه بچه های گروه صورت گرفت(!!!) ، بر ادامه ی این مبحث بیش از پیش مصمم شدم به صورتی که اگه دیگه آسمون هم به زمین بیاد و زمین هم به آسمون بره کسی جلودارم نیست برای ادامه این کاری که شروع کردیم!!!!!!!!  پس حالا با جدیت هر چه تمام تر دنباله بحث رو پی میگیریم:

توی پست قبلی کمی در باره تاریخچه و وضعیت هواپیمای مدل در ایران حرف زدبم وتوی این پست قصد داریم اگه خدا بخواد در باره انواع هواپیما های مدل و برخی از تعاریف و یا اصطلاحات رایج در این زمینه گپ بزنیم

هواپیمای مدل یا مدل های بدون سر نشین (  uav ) یه اسم خیلی کلی محسوب میشن و به یک شئ پرنده خاص اطلاق نمیشه. در واقع به هر تکه جسم پرنده ای که مثلا روش مهندسی انجام داده باشن تا بیشتر رو هوا بمونه میشه گفت هوا پیمای مدل!! ولی دسته بندی های متفاوتی رو میشه برای اونها در نظر گرفت ، که با توجه به المان مد نظر ما در این دسته بندی انواع مختلفی ممکنه جا بگیرن وهیچ بعید نیست که اشتراکاتی هم داشته باشن . مثلا میتونیم به موتوری وغیر موتوری ، تحت کنترل و بدون کنترل ، دست پرتاب و غیر دست پرتاب ، الکترونیکی و یا کاملا مکانیکی ، بر اساس ماموریت و هدفی که برای اون ساخته میشن  ، بر اساس شکل ظاهری ، بر اساس سایز و کلاس مسابقات ، سرعت پرواز ، قدرت مانور دهی ، عمود پروازها و غیر اونها و هزاران مورد دیگه ای که ممکنه حالا تو ذهن من نباشه.

خب حالا طبق اصول مثلا مقاله نویسی(!) اول یه سری تعاریف و اصطلاحات رو واسه شما روشن میکنیم تا اگه وسط متن یهویی از این جور چیزا اومد این شکلی نشید (    ) . این تعاریف مربو به کلیات و جزییات یه هوا هستش ، ممکنه اول یه خرده بعضیاش گنگ باشه ولی تا آخر گنگ نمیمونه (یه وقتیش زبون باز میکنه) چون سر جای خودش مفصل توضیح خواهیم داد.

یه هواپیما ( یا به نوعی هر پرنده ؛چون هواپیما ها که از رو پرنده ها مدل سازی میشن ، حتی یه وقتایی یه چیزایی رو توی یه پرنه میبینی که فکت میاد پاییین « البته با عرض پوزش قبلی» که چه جوری این از این اصول استفاده میکنه برای بهبود پروازش) از جند قسمت اصلی ساخته میشه : 1- fuselage یا بدنه   2- wings یا بالها   3- دم یا tail

بال که همون چیزیه که یه هواپیما رو تو چشم ما از یه ماشین تمییزش میده ! دمم رو هم که حتما باید توی کلاغای دانشگاه دیده باشید! بدنه هم که جایی هستش که این دوتا رو روش یا به هر نحوی بهش وصل میکنن. البته شکلش هم برای اونایی که توی این موضوع هم یه خرده مشکل دارن میذاریم با یه خرده جزییات بیشتر که شامل :  ( البته خواهش میکنم توی این پست یه  کوچولو بیشتر تحمل داشته باشید چون یه کم بیشتر از دفعه قبل طولانی میشه)

                        1-aileron  ( البته فرهنگستان زبان فارسی گفتن بگیم شهپر)

            بال:       2-flaps

                        3- ایرفویل (airfoil)

اجزای دم:

1-      horizontal & vertical stabilizer ( پایدار کننده های افقی وعمودی)

2-      rudder

3-      elevators ( بالا بر ها)

 

  

الف ) ایرفویل در بال : اگه بال یه هواپیما رو برداریم و با اره برقی بیفتیم به جونش و از وسط ببریمش میبینیم که مقطع بال یه کم متافوته. بله به همون شکله ای که دارید درموردش فکر میکنید که چرا این جوریه میگن  airfoil ( متاسفانه فرهنگستان اینجا رو کم آورد !) که اساسی ترین نقش رو در پرواز داره . حال چراییه که اومد تو ذهنتون باشه واسه بعدن. اما این ایرفویل یه دو – سه تا چیز داره که باید تعریفشون کنیم :

1-      LE یا  Leading Edge یا لبه حمله که اولین جایی از ایرفویل هستش که با هوا برخورد میکنه

2-      TE یا Trailing Edge یا لبه فرار که هوایی که با قبلی دعوا کرده از اونجا از ایرفویل فرار میکنه ( خارج میشه)

3-      Chord یا وتر : اگه یه خط مستقیم از LE به TE بکشید همون وتر میشه     

4-      MCL یا Mean Camber Line یا خط خمیدگی اصلی : اگه از اول ایرفویل شروع کنید و تا آخرش نقطه به نقطه فاصله خط پایین و بالای ایرفویل رو بگیرید و وسطش رو نقطه بذارید و بعد نقطه ها رو به هم وصل کنید MCL بدست میاد . در واقع میزان خمیدگی ایرفویل رو نشون میده یا به عبارتی  اگه واسه خمیدگی خط بالا و پایین ایرفویل super position(!) به کار ببریید جمع اثراشون میشه همین .

 

ب) aileron یا شهپر : یه قسمت متحرک که توی لبه فرار ابتدای هر بال تعبیعه ش میکنن و کارش هم توی هدایت هواپیم حول محور طولی بدنه است

ج) فلپ : یه قسمت متحرک دیگه توی TE بال که در انتهای هر بال، نزدیک بدنه، ایجاد میشه و برای ایجاد lift  یا drag ( بعدا در بارشون حرف میزنیم ) بیشتر ازش استفاده میشه

د)Stabilizer  : از اسمش کارشم کعلومه و تقریبا بدون اون هیچ هواپیمایی نمیپره.

ه) rudder: که از توی V.Stabilizer  بیرون میارن و کارش هم برای هدایت حول محور قائم بر بال و بدنه هست. 

و) elevators یا بالا بر ها که  از توی H. stabilizer بیرون میارن ویا کلا H.S هردو وظیفه رو به عهده میگیره و کارش هم که کنترل حول محور طولی بالهاست.

 

 

بقیه رو میذارم توی پست بعدی ایشالله اگه اوستا کریم گذاشتن در خدمتتون باشیم. توی پست بعدی یه کم دیگه  از این اصطلاح ها میگیم و میریم سراغ نحوه پرواز و یه خرده تئوری دیگه . اگه یه کم جلو بریم ( به قول دکتر طباطبایی) زودی میخوایم بریم سراغ ساخت!!! 

 

در ضمن به دلیل انتقاد یه کی از بچه های PKS قرار شد نظر خواهی کنیم که بچه ها با این مدل نوشتار حال میکنن ( منظور همون دوست داشتنه) ؟؟ تو نظرات لطف کنید در مورد اینم بنویسید.

نظرات 22 + ارسال نظر
محمد گرامی جمعه 30 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:58 ق.ظ

ازت ممنونم شهرام دمت گرم

قابل شما رو نداره ممد جون! چوب کاری میفرمایید ؛ شما که خودت خدای این زمینه ای!

علمحا جمعه 30 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 04:29 ب.ظ

مرسی شهرام جون

[ بدون نام ] جمعه 30 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 06:21 ب.ظ

چقدر نگران طولانی شدن مطلب هستید؟؟؟؟
خوشبختانه زبان نوشته خسته کننده نیست.خیالتون راحت
خیلی خوب بود.مرثی که وقت میذارین.

اول بابت توجهتون خیلی ممنون . کم کم دارم امیدوار میشم که وبلاگ داره جون میگیره ولی.... آخه من نمیدونم دیگه به چه زبونی بگم با اسم نظر بذارید . آقای من ( خانوم ) خواهش میکنم !

مرضیه طالبیان جمعه 30 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 06:42 ب.ظ

آقا! دستتون درد نکنه

قابل نداشت!

هادی عطاری شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:32 ق.ظ

شهرام من به دلیل فقر امکانات خوابگاهی(عدم دسترسی به هرگونه سیستم دیجیتال وحتی آنالوگ!!! ازجمله پی سی) نتونستم کمکت کنم من باید برای برقراری اتباط با دنیای خارج حتما بیام سایت که تو هم این فرصتو به من ندادی
درخواست تجدید نظر در رای صادره را دارم!!!

هادی جون ما خاک زیر پاتیم. به قولی گفتنی « شوما سایه ات هم که رو سر ماست از سرمون زیاده » . ما کی باشیم که بخوایم واسه شما رای صادر کنیم .

خب لا اقل حالا که خوندیش نظرت رو میگفتی!

هادی عطاری شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:34 ق.ظ

ارتباط نه اتباط
(خودم زودتر از همه فهمیدم!!!)

حمیدرضاعلی پور شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:38 ق.ظ

خیلی ممنون شهرام جون

البته یادت رفت . تو یه جور دیگه باید تشکرت رو مینوشتی!

لبو!!! شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:10 ب.ظ

وای!عجب پست محشری بود.میدونی چند وقت منتظر چنین مطالبی بودم.
اقای شاکر من واقعا ازتون متشکرم.
من عاشق پروازم.هرشنبه منتظر پستتون میمونم.

لبو جان سلام ! حال شلغم خانوم چه طوره ؟ کدو کوچولو خوبه ؟ راستی از سیب زمینی چه خبر؟

بابت تشکرتون که ممنون ولی میتونم بپرسم واسه چی هر شنبه رو انتخاب کردید ؟؟

خدا رو شکر ؛ چه عشق خوش قیافه ای به پرواز دارید!!!

حمید خادم حسینی بهشتی شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 03:57 ب.ظ

با سلام

از دانشجویان محترم دعوت می شوددر مسابقات ریز ربات های پرنده که در دانشگاه شریف برگزار می شود شرکت کنند.
http://www.iudc.ir/root/index.php

به... استاد گرامی ...!! خیلی خوش اومدین استاد!!

بابا بچه ها کجایید که ببینید وبلاگ ما امروز رسید به اوج آسمونها با حضور جناب دکتر . خدایا شکرت که گذاشتی همچین روزی رو ببینم.....!!!!


جناب دکتر واقعا لطف کردید که قابل دونستید و وقت گذاشتید و واسه این پست نظر دادید. در ضمن سایت مسابقه رو هم خوندم . فقط یه مشکلی هست ؛ وقت ثبت نامش گذشته؟!!؟ در ضمن به یه تعداد افرادی نیاز داره که واقعا وقت بذارن که یه کم خودتون میدونید توی گروه ما مشکله ؛ ولی خب اونش رو هم حل میکنیم چون فعلا ۴-۵ نفر رو میشه روشون حساب کرد . اما پولش چی استاد؟؟؟؟

مرضیه طالبیان شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:07 ب.ظ

سلام به همه
اینکه استاد عزیزمون دکتر بهشتی قدم رنجه فرمودن و با حضورشون تو وبلاگ ما رو خوشحال کردن میتونه یه تذکر جدی باشه واسه دوستان عزیزی که هنوز بدون اسم نظر میذارن و بعضا از اسمهایی استفاده میکنن که اصلا در خور شانشون نیست.
از این به بعد no name, no comment
آقای شاکر میشه این درخواست دکتر بهشتی رو به صورت یه پست رسمی با ذکر جزئیات بذارین رو وبلاگ؟

از تذکر جدی و یاد آوریتون ممنون!! ( دوتا علامت تعجب گذاشتم واسه هر دوتاش)
بابت اون سایت هم به روی چشم ؛ بیشتر پی گیری میکنم

[ بدون نام ] شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:47 ب.ظ

تو پست های قبلی دیده میشد که به نظر یه نفر صدتا گیر میدادن طوری که طرف از نظر گذاشتنش پشیمون میشد.
ما هم بی نام نظر میذاریم تا از قید وبند این سری مکافات فارغ باشیم.اما حالا که حکم صادر شد :No name,No comment
چشم ما هم دیگه نظر نمیذاریم.
دیگه عواقبش به خودتون اگه وبلاگ بی فروغ شد.

مرضیه طالبیان شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:13 ب.ظ

آقا یا خانوم بی نام عزیز بنده اگر نوشتم NO name,NO comment فقط به این دلیل بود که حس خوبی نداشتم وقتی دیدم یه نفر قبل دکتر بهشتی با اسم لبو نظر گذاشته!
اینکه گفتین : دیگه نظر نمیذاریم فکر می کنم یه خورده اشکال داره بهتر بود می گفتین :دیگه بی اسم نظر نمیذاریم
در ضمن دلیلتون برای بدون اسم نظر گذاشتن قابل قبول نیست.

[ بدون نام ] شنبه 1 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:02 ب.ظ

خب من که لبو نذاشتم فقط بی نام بود
وقتی میگم دیگه نظر نمیذارم یعنی همون که شما گفتی دیگه .اگه با نام بذارم که دیگه اون من نیستم.
خیلی هم دلیلم قابل قبول بود.فکر میکنی چرا خانم سیدان دیگه سری به وبلاگ نمیزنه؟؟؟

من دیر ته دعوا رسیدم !

خیلی خوشحال میشیم به وبلاگ بچه ها سر بزنن؛ مطالب رو بخونن: و نظر هم با اسم بذارن!!!

لبو!! یکشنبه 2 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 07:21 ب.ظ

خانم طالبیان اسن حرفا چیه؟
نه شما ونه هیچکس دیگه نمیتونه واسه کسی مقررات وضع کنه.
اگه بخواهید فیلتر کنید مطمین باشید هم من هم همه کسایی که نی نام نظر میدند دیگه نظر نمیذارند.
در ضمن الان فصل فصل لبوست نمیدونستید بدونید!!!

لبو جان ما که احوال پرسی کردیم ؛ جوابمون رو ندادی.....

پس تو اومدی تبلیغ کنی که یکی بخوردد!!!؟

من که گفتم : ما خوشحال میشیم بحه ها هر چه بیشتر به بلاگ سر بزنن. ولی چون جو وبلاگ دوستانه هست ( یا حالا دیگه شده) دلیل اسم ننوشتن رو نمی فهمیم؟!

خانوم طالبیانم به خاطر اینکه دکتر بهشتی بعد از لبو مجبور بودن کامنت بذارن یه کمی ناراحت بودن؟

یه سئوال دیگه: تو توی زمستون حتما اسمت میشه کله پاچه؛ تو بهار گوجه سبز و تو تابستونم آب طالبی هان؟!؟

بعد همه اینا ؛ تو که عاشق پروازی کامنت در این باره بذار!

علمحا دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:11 ق.ظ

سلام
بچها بچها بی خیال
مگه قرارنبود بی خیال این بحثا ودعواها بشیم
اینا اگه شعورداشتن که................
حالا که وب لاگمون داره هدفمند میشه بیخیال این خس وخاشاک بشید
مرسی

maryam dehghan دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:34 ق.ظ

aghaye mahmudi fekr mikonid vaghean vajeye khas o khashak monasebe bachehaye goruhemune?age yeki gheir az bachehaye in goruh be weblog sar bezane chi dar mourede ma fekr mikone!man az hameye bacheha darkhast mikonam ba esm nazar bezarid ya haddeaghal tuye entekhabe nam khaheshan deghat konid ke baadan sharmandeye ostad nashim.

بابا اینکه علیه ازش توقعی نیست ؛ اون که رئیس جمهورمونه هم به این همه ملت میگه خس و خاشاک!!!! خب الگوی علی کی بهتر از آقا احمدی ؟!

در مورد بی اسمها یا اسم مسخره ها هم من میگم بی خیالشون کلا حالا دیگه. باید سیاست منزوی کردن رو پیش بگیریم مثل سران فتنه!!

صفری دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 04:52 ب.ظ

سلام
خوب نوشتین
دید خوبی برای شروع می ده
درمورد نظر سنجی هم باید بگم یکم تعدیل بشه بهتره

دستتون درد نکنه

علمحا دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:48 ب.ظ

بابا من مزاح کردم گیر نده دیگه

ـ دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:34 ب.ظ

قبول آقا علی به شرطی که دیگه به دوستات نگی بی شعور.
آخه نا حقیه اصل دعوا از شما شروع شده و حالا بی شعور کس دیگه باشه.

علمحا سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 02:12 ب.ظ

باشه آقا یعنی اگه من تمام این بحث هاروگردن() بگیرم دیگه ولکن این حرفا میشید

لبو!! سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:11 ب.ظ

اخ!چقدر بحث سیاسی شد
اقای شاکر شما نبودید که یه بار به خاطر این حرفا ستاره دار شدید؟
من شنبه منتظر ادامه بحث پروز میمونم

سید روح الله سه‌شنبه 21 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:30 ق.ظ http://www.islamiceng.blogfa.com

در صورت تمایل به تبادل لینک لطفا اطلاع دهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد