ایمنی خودرو

سیستم های ترمز و پایداری :1.ترمز کاسه ای: مزیت این نوع سیستم ارزان بودن ساخت آن و سبک بودن آن است. اشکال عمده آن بالا رفتن سریع حرارت در آن و در نتیجه عدم عملکرد مناسب در دمای بالاست.

2.ترمز دیسکی: مزیت این نوع سیستم توانایی کارکرد در حرارت بالا و قابلیت گرفتن ترمزهای پی در پی است. اشکال عمده آن نیز هزینه ساخت بالا،وزن سنگین و نیاز داشتن به فشار هیدرولیک زیاد است.برخی از ترمزهای دیسکی سیستم خنک کننده نیز دارند که با کمک پره هایی که در سیستم چرخ و ترمز تعبیه شده اند،خنک می شوند.

سیستم های پایداری:
ABS: سیستم ترمز ضد قفل، سیستمی است که با استفاده از یک مدار کنترل هیدرولیکی یا الکتریکی وبا استفاده از قطع و وصل کردن مکرر ترمزاز قفل شدن چرخ ها جلوگیری میکند. قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری های شدید، باعث سر خوردن خودرو می شود. سر خوردن خودرو هنگام ترمزهای شدید دو مشکل ایجاد می کند مشکل اول کاهش نسبی نیروی ترمزی نسبت به حالت ایده آل است و مشکل دوم عدم فرمان پذیری خودرو در هنگام سرخوردن است.

سیستم ABS با تخمین لغزش چرخ ه مانع از قفل شدن آنها و در نتیجه مانع از سرخوردن می شود.پس نتیجه داشتن سیستم ABS افزایش حدود 30 در صدی نیروی ترمزی و قابلیت فرمان پذیری در هنگام ترمزهای شدید است(که قابلیت دوم مزیت اصلی سیستم ABS است). تأثیر این سیستم در هنگام لغزنده بودن سطح جاده محسوس تر است. لازم به ذکر است داشتن سیستم ABS در ترمز گیری های معمولی با سرعت های پایین تفاوتی با ترمزهای معمولی ندارد.
ABS
ABS دو کاناله: سیستم ABS است که کنترل عدم لغزش در هر جفت چرخ (چرخ های ضربدری)،توسط یک کنترلر اجرا می شود.

ABS چهار کاناله: سیستم ABS است که کنترل عدم لغزش در هر چرخ خودرو به صورت جداگانه توسط یک کنترلر اجرا می شود.

EBD: سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمزی بین چرخ هاست که روی سیستم ABS نصب می شود.این سیستم با توجه به سرعت خودرو، شرایط جاده، وزن و گشتاور با تقسیم نیروی ترمز گیری بین چرخ ها، قدرت ترمز رابه حداکثر می رساند.

سیستم کنترل نیروی رانشی TCS-ASR-DTC:
سیستم های کنترل نیروی رانشی، روی سیستم ABS نصب می شود و از ایجاد لغزش تایر در هنگام شتاب گیری جلوگیری می کند. همچنن در هنگامی که یک چرخ یک محیط کم اصطکاک(مثل برف، یخ و گل)گیر کند،این سیستم باعث می شود چرخ دیگر حرکت کرده و خودرو از آن شرایط خارج شود. این عمل با ایجاد گشتاورد ترمزی در یک چرخ یا کنترل قدرت موتور کار می کند.خودروسازان مختلف این سیستم را با نام های زیر معرفی می کنند:

TCS: کنترل نیروی رانشی
ASR: سیستم ضد لغزش
DTC: کنترل دینامیکی نیروی رانشی
TCS  

سیستم ترمزگیری در حالت اضطراری BA-BAS-EBA:
این سیستم ها با درک وضعیت ترمزگیری راننده فشار هیدرولیک بوستر ترمز را تغییر می دهد. به عبارت دیگر وقتی راننده پای خود را به شدت روی پدال ترمز فشار می دهد، این سیستم ها حالت اضطراری ترمزگیری را درک کرده و با تأمین سریع 100 درصد نیروی ترمزی، مسافت ایستادن را حداقل می کند. خودروسازان مختلف این سیستم را با نام های زیر معرفی می کنند:
BA : BRAKE ASSIST
BAS : BRAKE ASSIST SYSTEM 
EBA : EMERGENCY BRAKE ASSIST  


سیستم های الکترونیکی کنترل پایداری ESP:
سیستم های پیشرفته کنترل پایداری خودرو، از کم فرمانی و بیش فرمانی در سر پیچ ها جلوگیری می کند و باعث پایداری بیشتر در پیچ ها می شود. این سیستم ها با استفاده از سنسورهای متعدد و به کمک یک کامپیوتر،در هنگام افزایش شتاب جانبی خودرو در پیچ ها،با روش هایی نظیر ایجاد گشتاورد ترمزی در یکی از چرخ یا با کم کردن قدرت موتور پایداری بیشتر خدرو را به ارمغان می آورد.

 

سیستم های امنیتی :
سیستم ایموبلایزر :  یکی از متداول ترین سیستم های است که به منظورجلوگیری از سرقت خودرو طراحی شده است.این سیستم با توجه به نسل های مختلف ، دو کار اصلی مدیریت باز و بست درها و روشن کردن خودرو را برعهده دارد. دزدگیرها صرفاً آلارم داده و خودرو و اشیای درون آن را محافظت می کنند ولی در ایموبلایزر امکان جابجایی خودرو سلب می شود. اساس کار کرد آنها به وسیله انتقال و رد و بدل کردن یک یا چند کد چندرقمی (و یا حرفی) به صورت فرکانسی و بدون واسط فیزیکی است که معمولاً این کدها در هر بار عوض شده و اجازه دسترسی به آنها تقریباً محال است.

سیستم دزد گیربا قابلیت دید داخل : نسل پیشرفته دزدگیرهاست که با استفاده از یک سیستم اولتراسونیک، کوچکترین حرکات در داخل و ناحیه صندوق عقب را حس کرده و از خودرو محافظت می کند.

سیستم قفل و بازنمودن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید( Keyless go starter) :  سیستم پیشرفته ای است که به وسیله یک کلید یا کارت هوشمند بدون جازدن کلید امکان ورود و روشن کردن خودرو را فراهم می کند در این سیستم تنها کاری که راننده می کند این است که با همراه داشتن کلید یا کارت درها را باز کرده و خودرو را روشن کند در این خودروها استارت به وسیله یک دکمه انجام می شود.

قفل نهایی :  به این معنی است که اگر درها پنجره ها و احیاناً سقف خودروپس از ترک راننده باز باشد، پس از اینکه راننده درها راقفل کرد به وسیله ریموت و با نگه داشتن دکمه قفل تمام شیشه ها و سقف به صورت اتوماتیک بسته و قفل می شوند.

دوربین دید در شب یا نایت ویژن: 
 اصطلاحاً به تجهیزاتی گفته می شود که امکان دیدن در تاریکی را برای راننده فراهم می کنند. با وجود نایت ویژن رانندگی در شب ایمن تر و آسان تر خواهد بود. زیرا عابرین پیاده به راحتی در صفحه نمایشگر داخل خودرو قابل دیدین خواهند بوداین سیستم معمولاً با کمک یک دوربین مادون قرمزکار میکند که موجودات زنده را با استفاده از گرمای متصاعد شده از بدنشان تشخیص می دهد.

پشت سری های فعال هنگام تصادف :
در هنگام تصادفات از پشت یکی از مهم ترین آسیب های وارده خم شدن گردن سرنشین به سمت عقب و وارد شدن آسیب های جدی به ناحیه گردن است. پشت سری های فعال به گونه ای طراحی شده اند که از رسیدن آسیب به گردن در تصادفات از پشت جلوگیری می کنند.

کمربند ایمنی سه نقطه ای :
عمده کمربندهای خودروهای سواری سه نقطه ای است که نقاط تماس آن با بدن در 3 نقطه، یکی شانه و 2 نقطه در دو سمت ران است.

کمربند ایمنی پیش کشنده :
سیستمی است که با استفاده از سنسور شتاب یا با فرمان گرفتن از ECU در لحظه تصادف خود به خود کمربندها را می کشد و سرنشین را محکم در جای خود نگه می دارد.

دوربین عقب:
دوربینی است که در عقب خودرو کار گذاشته می شود و به راننده اجازه می دهد در هنگام حرکت به عقب پشت سر را در نمایشگر مشاهده کند.

شیشه شور / برف پاک کن چراغهای جلو:
این سیستم که در برخی از خودروهای مدرن وجود دارد مانند برف پاک کن عمل می کند و جهت تمیز کردن چراغهای جلو برای جلوگیری از کاهش روشنایی چراغها در هنگام کثیف شدن آنها به کار می رود.

VRS:
سیستمی است که در هنگام استفاده از زنجیر چرخ و افزایش قطر تایر، به منظور جلوگیری از برخورد تایر به بدنه در هنگام دور زدن شعاع گردش اتومبیل را افزایش می دهد.

سیستم فرمان برقی:

این سیستم به راننده این امکان را میدهد که زاویه و ارتفاع فرمان را با توجه به فیزیولوژی بدن خود تنظیم نماید.

نظرات 12 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 23 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:22 ب.ظ


خیلی زیاده آقا حال نداریم بخونیم .
ولی خدایی خیلی زحمت میکشی.دست و پنجه ات به سلامت

شهرام شاکر یکشنبه 25 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 08:16 ق.ظ

خانوم دهقان فکر کنم قصد دارید با حسین آزاد شده مسابقه پست گذاری بذارید !!!! با حسین توی این مورد مسابقه گذاشتن من فکر نمیکنم کار درستی باشه!!

ولی با این حال دستتون درد نکنه ُ چون لا اقل یه نفر از بچس ۸۸ رو هم ما دیدیم که غیر از درس خوندن کار دیگه ای هم بکنه !

در مورد خود پست هم : جالب و مختصر و باز هم در حد آشنایی ؛ خوب بود!

سلام.اول اینکه این وبلاگ برای بالا بردن سطح علمی بچه هاست(ا ز جمله خودم)و کسی قصد رقابت با کس دیگه ای نداره.
و مطلب دوم اینکه مطمنا از بچه های ۸۸ غیر از یکی دو نفر کسی به این وبلاگ سر نمی زنه(اگه کسی دلیلش رو می دونه بگه) من تلاش خودم رو کردم ولی انگار دوستان کم لطفی می کنند!!!!
در مورد پست هم قابلی نداشت

[ بدون نام ] یکشنبه 25 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 01:08 ب.ظ

یعنی بچه ها ۸۸ اینهمه درس میخونن؟
وای به حال من

شهرام دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:51 ق.ظ

به آقا یا خانوم روح سرگردان. چرا گریه میکنی؟؟ شما که دیگه از بند این دنیا رهیدی و از اسم و متعلقات دنیایی مثل اون بریدی!

خانوم دهقان ما شوخی کردیم ( مسابقه رو میگم) ؛ چرا حالا به دل میگیری؟

87ی چهارشنبه 28 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:09 ق.ظ

بسیار عالی مرسی
اگه مقالات تخصصی تر هم دارید ممنون میشم اگه رو وبلاگ بذارید

chashm.hatman!

نوید مسائلی پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:12 ب.ظ http://fluidmechanic.blogsky.com/Comments.bs?PostID=1

سلام خانم دهقان
فکر کنم علت سر نزدن بچه های ۸۸تی
آشنا نبودنشون با دنیای مجازی وشایدم نداشتن ایمیل و از این جور چیزاست

نیلوفر قربانی جمعه 30 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:04 ب.ظ

سارا جونم ممنون جالب بود
راستی از دوستان ۸۸ انتظار فعالیت های غیر درسی نداشته باش
خیلی با روحیاتشون سازگار نیس

hamin toure!

سعید روشی چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:39 ق.ظ

فعالیتهای علمیتون خیلی زیاده ها!1!!!!اگر تونستین درباره ی air bag خودروها هم مطلب بذارین.مرسی

حتما

سینا شنبه 11 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:48 ب.ظ

خانوم دهقان!!!
منظورتون از فعالیت های غیر درسی چیه؟؟؟
والا من تو این ۳ ترم همه نوع فعالیتی داشتم جز فعالیت درسی!!!

باریکلا به شما!!!!!!!!!!

grand man یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:07 ق.ظ

خانوم قربانی شما از کجا میدونید ما فعالیت غیر درسی نداریم

کی گفته اینها با روحیات ما سازگار نیست

خیلی هم سازگاریم اگه فعالیت غیر درسی نداشتیم معدلمون ۱۹.۹۹ بود.

راستی این ماشین کدوم بد بختیه!!!!!

هم کلاسی محترم!خانم قربانی منظوری نداشتند ولی قبول کنید اوایل هیچ کدوم از شما 88 ها به وبلاگ سر نمی زد
و کم کم داشت باورمون می شد که دغدغه ای جز درس خوندن ندارید

anahitafarshid دوشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:56 ق.ظ

سلام، ما با غرب مذاکره و صحبت کردیم، حالا بگذارید با خودمان صحبت کنیم. در خواست گفتگوی ملی‌ برای باز سازی.

anahitafarshid دوشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:57 ق.ظ

سلام، ما با غرب مذاکره و صحبت کردیم، حالا بگذارید با خودمان صحبت کنیم. در خواست گفتگوی ملی‌ برای باز سازی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد