X
تبلیغات
رایتل
 
وبلاگ گروهی دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان
شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 :: 12:34 ق.ظ ::  نویسنده : مریم دهقان




توربو کوپلینگ

روش کار آن به این صورت است که ابتدا نیروی موتور را به روغن ، و نیروی روغن را بعد از آن به ماشین یا دستگاهی انتقال می دهند.ساختمان آن به این صورت است که دارای یک پروانه ورودی است که شبیه یک پمپ روغن عمل می کند. این پروانه ورودی بواسطه نیروی گریز از مزکز روغن را به پروانه خروجی منتقل می کند و به این ترتیب نیرو به پروانه خروجی می رود و سبب حرکت آن می شود. عملکرد این پروانه خروجی شبیه پروانه توربین است. برای درک بهتر کار توربوکوپلینگ تصور کنید که می خواهید بوسیله یک موتور پره های یک توربین را بچرخانید. اول ببینیم جه مشکلاتی دارد؟

مسلما" نیاز به یک تماس مکانیکی دارد بین شافت موتور و توربین .تازه ممکن است که موتور زور لازم را برای چرخاندن شافت توربین نداشته باشد.در اینحالت فشاری که موتور تحمل می کند و ارتعاش و ضربه ای که به آن وارد می شود می تواند به موتور ضربه بزند.

حالا ببینیم توربو کوپلینگ چگونه به کمک ما می آید.

چون انتقال نیرو از طریق روغن به آرامی صورت می گیرد ، می توان بارهای سنگین را آسان و آرام را اندازی کرد. با شتاب کم حتی بدون وارد آمدن فشار به موتور. تازه نقش یک دمپر ارتعاشی را نیز دارد و از ضربه و ارتعاش به موتور جلوگیری می کند. در ضمن با توربوکوپلینگ مشکل تماس مکانیکی شافت موتور و توربین هم حل می شود.یعنی این تماس با واسطه ای  که توربو کوپلینگ باشد صورت می گیرد و شافتها مستقیما" به هم مرتبط نمی شوند.  به زبان بهتر گشتاوری که توربو کوپلینگ در این حالت منتقل می کند رابطه ای با توان 2 با دور موتور دارد.می بینیم که کوپلینگ چقدر به ما کمک کرد !یعنی ما با یک دور موتور می توانیم به اندازه توان 2 آن گشتاور ایجاد کنیم و مثلا" با یک موتور ساده یک توربین را بچرخانیم.در ضمن توان انتقال یافته هم رابطه ای با توان 3 با دور موتور خواهد داشت.خب این خیلی عالی است.

حالا ببینیم چگونه برای یک موتور با دور و توانی خاص کوپلینگ با سایز مناسب و در نتیجه ابعاد مناسب اختیار کنیم.معمولا" نمودارهایی وجود دارند که شامل دور موتور ، توان موتور و اندازه کولینک هستند. با داشتن این داده ها می توانیم سایز و بعد از آن ابعاد مناسب کوپلینگ را اختیار کنیم.

نکاتی که برای سالم نگه داشتن کوپلینگ مهم است :

1- در یک امتداد بودن 2- روغن کاری مناسب 3- محکم بودن پیچ ها 4- لقی مناسب بین دندانه ها .

در اشکال زیر انواع این کوپلینگها را ملاحظه می فرمائید.