توربوکوپلینگ




توربو کوپلینگ

روش کار آن به این صورت است که ابتدا نیروی موتور را به روغن ، و نیروی روغن را بعد از آن به ماشین یا دستگاهی انتقال می دهند.ساختمان آن به این صورت است که دارای یک پروانه ورودی است که شبیه یک پمپ روغن عمل می کند. این پروانه ورودی بواسطه نیروی گریز از مزکز روغن را به پروانه خروجی منتقل می کند و به این ترتیب نیرو به پروانه خروجی می رود و سبب حرکت آن می شود. عملکرد این پروانه خروجی شبیه پروانه توربین است. برای درک بهتر کار توربوکوپلینگ تصور کنید که می خواهید بوسیله یک موتور پره های یک توربین را بچرخانید. اول ببینیم جه مشکلاتی دارد؟

مسلما" نیاز به یک تماس مکانیکی دارد بین شافت موتور و توربین .تازه ممکن است که موتور زور لازم را برای چرخاندن شافت توربین نداشته باشد.در اینحالت فشاری که موتور تحمل می کند و ارتعاش و ضربه ای که به آن وارد می شود می تواند به موتور ضربه بزند.

حالا ببینیم توربو کوپلینگ چگونه به کمک ما می آید.

چون انتقال نیرو از طریق روغن به آرامی صورت می گیرد ، می توان بارهای سنگین را آسان و آرام را اندازی کرد. با شتاب کم حتی بدون وارد آمدن فشار به موتور. تازه نقش یک دمپر ارتعاشی را نیز دارد و از ضربه و ارتعاش به موتور جلوگیری می کند. در ضمن با توربوکوپلینگ مشکل تماس مکانیکی شافت موتور و توربین هم حل می شود.یعنی این تماس با واسطه ای  که توربو کوپلینگ باشد صورت می گیرد و شافتها مستقیما" به هم مرتبط نمی شوند.  به زبان بهتر گشتاوری که توربو کوپلینگ در این حالت منتقل می کند رابطه ای با توان 2 با دور موتور دارد.می بینیم که کوپلینگ چقدر به ما کمک کرد !یعنی ما با یک دور موتور می توانیم به اندازه توان 2 آن گشتاور ایجاد کنیم و مثلا" با یک موتور ساده یک توربین را بچرخانیم.در ضمن توان انتقال یافته هم رابطه ای با توان 3 با دور موتور خواهد داشت.خب این خیلی عالی است.

حالا ببینیم چگونه برای یک موتور با دور و توانی خاص کوپلینگ با سایز مناسب و در نتیجه ابعاد مناسب اختیار کنیم.معمولا" نمودارهایی وجود دارند که شامل دور موتور ، توان موتور و اندازه کولینک هستند. با داشتن این داده ها می توانیم سایز و بعد از آن ابعاد مناسب کوپلینگ را اختیار کنیم.

نکاتی که برای سالم نگه داشتن کوپلینگ مهم است :

1- در یک امتداد بودن 2- روغن کاری مناسب 3- محکم بودن پیچ ها 4- لقی مناسب بین دندانه ها .

در اشکال زیر انواع این کوپلینگها را ملاحظه می فرمائید.

 








 


نظرات 3 + ارسال نظر
مرضیه طالبیان شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:46 ق.ظ

دستت درد نکنه سارا جون خیلی اکتیوی!

ghabele shoma nadasht.

شهرام شاکر شنبه 17 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 03:30 ب.ظ

اول که دوباره به خاطر فعال بودنت تبریک میگم ولی به نظر من یه خورده گنگه . میشه یه اطلاعاتی رو بهش اضافه کنی ( توضیح بیشتر) تا بچه های دیگه به این مشکل دچار نشن. یعنی یه خورده سرچ بیشتر... در عین حال ممنون.

فکر نمی کنم از این بیشتر توی مقاله های فارسی بشه پیدا کرد!چون بحث جدیدیه و به احتمال میشه مقاله به زبان اصلی پیدا کرد.

حسین بشارت جمعه 23 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:47 ق.ظ http://hoseinbesharat.blogfa.com

سلام سارا جان !
خوبه ! عالیه ! هرچند دیگه صلاحیت اظهار نظر درباره مکانیک رو از دست دادم و در عوالم عجیب و غریب انسان و علوم انسانی سیر می کنم اما باید در حد خودم کارت رو تحسین کنم . موفق باشی . ما رو هم دعا کن . سایا .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد