مطلب پیش رو نتیجه ی کنکاشی است که من راجع به اسم خدا انجام دادم در پاسخ به این سوال که :کلمه ی "خدا" از کجا آمده است؟ شاید برای شما هم جالب باشد:
- آفریننده
دانشمندان و محققین تاریخ جوامع بشری به ما می آموزند که بشر از زمانی که به زیور تفکر آراسته شد یکی از اساسی ترین سوالاتی که برایش مطرح بود یافتن علت وچگونگی حیات بود وابنای بشر قبل از ظهور پیامبران بزرگ بنا بر اصل فطرت ، قایل به وجود نیروی ماورایی در تکوین هستی و حیات بودند.
- معنی واژه " خدا " در لغت نامه ها
فرهنگ دهخدا:
[خُ] [اِخ] نام ذات باری تعالی است همچو " اله " و " الله " [برهان قاطع ] [
آنندراج ] [ ناظم الاطبا]. در حاشیه برهان قاطع در وجه اشتقاق این کلمه
اینچنین آمده است: پهلوی متاخر xvatāy ، پهلوی اشکانی xvatādh ، پازند "
xvadāi هوبشمان ص54 "" مسینا 139: 2 ". بعضی این کلمه را از اوستایی
xvadhāya [hudhāya ]، مشتق دانسته اند و نولدکه به حق در این وجه اشتقاق شک
کرده ، چون خدای فارسی و خواتای پهلوی به کلمه xwatāya یا xwatādha اقرب
است و آن هم با سانسکریت svatas+āyi[از خود زنده] یا سانسکریت
svatas+ādi[از خود آغاز کرده ] رابطه دارد ...
فرهنگ معین :
[= خدای ، پهـ xvatāy ] 1 - آفریدگار جهان ، الله 2- مالک صاحب ....
غیاث اللغات :
/ بالضم / بمعنی مالک و صاحب. چون لفظ خدا مطلق می باشد برغیرذات
باریتعالی اطلاق نکنند مگر در صورتی که چیزی مضاف شود چون کدخدا و ده خدا و
گفته اند که خدا به معنی خود آینده است چه مرکب است از کلمه خود و کلمه آ
که صیغه امر است از آمدن و ظاهر است که امر بترکیب اسم معنی فاعل پیدا
میکند وچون حقتعالی بظهور خود به دیگری محتاج نیست لهذا بدین صفت خواندند (
از رشیدی و خیابان و خان آرزو) و در سراج اللغات و نیز از علامه دوانی و
امام فخرالدین رازی نیز همین نقل کرده اند.
(همچنان که مشاهده میشود در زمان های قبل از حضرت علامه دهخدا تقریبا
برخورد به لغت مثل دیگر شاخه های علوم غیر فنی و غیر قابل استناد است و از
این حهت آوردم که نگرش رو بنایی و غیر ساخت نگر قدما را در پرکاربرد ترین
مطالب ( دینی ) مشاهده و قیاس نمایند آنجایی که می گوییم نظرات گذشتگان در
تبیین بسیاری از مسایل علمی غیر قابل استناد است بر ما ایراد نباشد.از دیگر
سو متاسفانه لغت شناسان نه واقف به جامعه شناسی ادیان بوده اند و نه از
این تخصص ها سود برده اند.)
- نقبی در گذشته
قبل از ورود به مطلب ذکر این نکته بایسته است که در نامیدن حضرت حق ، به یک
نام اکتفا نمی گردد گاه ما خداوند را به نامی که او خود ، خود را نامیده
است مینامیم مانند کلمه شریف " الله " در قران و یا اورمزد و اهورا و ...
در دین زرتشتی و گاه از یکی از صفاتش سود می بریم مانند " خالق " و ...
گاه این اسامی جامد ند و گاه مشتق . گاه خاصند و گاه عام.گاه ذاتند و گاه معنی و ...
در بین ایرانیان از قدیم اسامی متعددی برای نامیدن خدایان ( در زمان هایی
که اعتقادات دینی بر مبنای چند خدایی استوار بود) و بعد ها خدا معمول بوده
است:
زمان باستان ( baga ) اوستایی ( baγa ) پارتی ( baγ )
از آنسوی تاریخ تا امروز شکل " بغ " محفوظ و مورد استفاده است و اتفاقا جزو کلمات خاموشی گزیده اما فراموش نشده است.
زندگی با طراوت و زیبای خیره کننده آن در واژه های " بغداد " ، " بغاوند" ،
" بغدخت" ، " بغپور" ، " بغستان" ، " بغلان "و ... تماشایی است. از
پشت خاکستر قرون چونان دماوندی یله درآغوش ماه ومه.
- و اما " خدا"
دیدیم که گذشتگان این واژه را مرکب از دو جز " خود و آ" و در زمان های
متاخرتر بر گرفته و بر ساخته از svatas+āyi[از خود زنده] سانسکریت و باز در
همان معنی گرفته اند و این به زعم ما معنی ظاهر و ارجاع آن به گذشته است و
در زبان شناسی علمی روش نیکی به شمار نمی آید.
ما بااین دید به عقب بر می گردیم که در برهه ای از تاریخ یا بدلیل نا کار
آمدی خصایص اختصاص به خدایان قدیم تر ( دقت شود که در این زمان هنوز اثری
از اسلام و تعالیم روشنگر آن در میان نیست) که با تغییرات در زمینه های
مختلف اجتماع حاصل شده است ( مانند سرنوشتی که مهر در تاریخ اروپا و رم
پیدا کرد) و یا غلبه اندیشه ای یا با جوهر قوی تر ( مانند اسلام ) و یا
سیاستی دیگر ( مانند تسخیر منطقه ای توسط اقوام دیگر) به وقوع پیوسته باشد
که اسما مصطلح برای نامیدن آفریننده رو به خاموشی و واژه جدیدی ( نه
لزوماخلق الساعه) کم کم جایگزین آن شده است.
واژه نزدیک به " خدا " که در ادیان ایرانی مطرح است واژه " اهورا مزدا " و یا " مزدا" می باشد.
( بحث اشکال اهورا ، مزدا ، اهورا مزدا ، مزدا اهورا و تقدم و تاخر تاریخی
و قدرت آفرینندگی هریک و اینکه از هم جدا ویا در حکم یک اسم هستند بحثی
مفصل و خارج از حوصله این مقال است)
" مزدا " متشکل از دو جزء " مز و دا " می باشد.
- بخش نخست : [maz ] [مز] به معنای بزرگ ، برجسته و عالی می باشد و شاید به عربی بتوان گفت همان معنی " اکبر " را افاده می کند.
- بخش دویم : [ dā ] [ دا ] و [ da ] [ دَ ] به هر دو شکل در
اوستا و متون اوستایی بکار رفته ( به صورت ādā هم کاربرد دارد) و معنی
خرد و هوش و اندیشه را میرساند.
در این صورت معنی تحت اللفظ میشود "خرد و دانایی بزرگ" و از آنجاییکه در
ادیان یکتاپرست خداوند مظهر عقل کل است معنی مزدا میشود " خداوند و
آفریننده یزرگ"
در اوستا کلمه ای به صورت [ daman ] در همان معنی خرد و و گاه بینایی و
فرزانگی کاربرددارد که باز خود از دو بخش [ da ] و [ man ] تشکیل شده و [
man ] در معنی مینوی و بهشتی و روانی کاربرد داشته و کلمه پرکاربرد " منش "
یادگاری از همین کلمه و ترکیب manas paoiry در معنی بزرگترین نیروی مینوی
کاربرد وسیع دارد.
واژه دیگری که اوستا و فرهنگ باستان کاربرد فراوان دارد واژه [ hu ] در
معنی نیک و خوب می باشد. در حقیقت این واژه همان واژه خوب امروزی است که
بنا بر اصول زبان شناسی " ه یا ح " به " خ " تبدیل شده و این نوع تبدیلات
در تاریخ زبان شایع و اختصاصی تنها پارسی نیست.
( این واژه در اوستا به معنی زایندگی و باروری هم میباشد که ریشه نوشابه معروف زرتشتی ها " هوم " محسوب میگردد.)
به چند مثال از کاربرد این واژه در ساخت کلمات جدید توجه کنیم :
Hu-kereta ( به معنی خوش ریخت و خوساخت و خوش هیکل )
Hu-xrata ( خوش فکر و خردمند - xrata به معنی خرد و عقل استو در اوستا
خرد و هوش و عقل و دانایی واندیشه و فکر دارای کلمات مستقلی هستند که
کاربرد شان با هم متفاوت میباشد.)
Hu- nara( به معنی هنر امروز و صورت تحت اللفظ " نرینه و مرد خوب " میباشد.)
حال که با چند کلمه اوستایی آشنایی پیدا کردیم خوب است به کلمات زیر دقت کنیم:
Huδāwaňha ( تقریبا δ=th ) با تلفظ هوذاونگه و به معنی خرد بزرک و دادگر و بسیار نیک اندیش
Huδāta به معنی جان و روان بسار نیکو
Huδāman دارنده خرد و دانایی و بسیار آگاه
عنایت داریم که بخش مشترک این کلمات همان [ Huδā ] در معنای خرد خوب و
عالی می باشدو این واژه در سیر تاریخی خود با تبدیل " ه " به " خ " به صورت
[Xuδā ] و تبدیل" δ " به " T " ( که در تبدیل کلمات اوستایی امری رایج است
) به شکل [Xwtā ]( پهلوی) و بعد ها با تبدیل رایج " T "به " d " به شکل
امروزی
یعنی [Xudā ] [ خدا ] در آمده است.
و افاده همان معنای مزدا را دقیقا با همان قالب زبان شناختی می کند.
29.259259019070124.2811482237701
با سلام
[گل][گل][گل]
آغاز بکار مجدد سیستم هوشمند افزایش آمار ایرونی:
* سیستم افزایش آمار ایرونی باکس به گونه ای هوشمند طراحی شده که قادر است سایت / وبلاگ شمارا در معرض نمایش هزاران کاربر و وبمستر آنلاین قرار بدهد
* شما می توانید به ازای هر سایت / وبلاگ خود یک لینک رایگان ثبت نمایید و در هر زمان آن را مدیریت کنید
* با هر بار نمایش لینک باکس توسط وب شما ، لینک شما به صورت کاملا خودکار به اول لیست منتقل میشود ( برای مثال اگر شما 1000 بازدید در روز دارید لینک شما 1000 مرتبه به اول لیست منتقل و به اضای هر بار نمایش لینک باکس در معرض دید حداقل 150 نفر قرار میگیرد )
* با افزایش تعداد نمایش لینک باکس توسط شما ستاره هدیه میگیرید ( 1 تا 5 ستاره )
*دارای امار واقعی و بدون سیستم اتوریفرش برای جلوگیری از امار غیرواقعی ، رتبه منفی گوگل و سنگین شدن قالب وبلاگ (رتبه گوگل سایت در حال حاضر 3 است)
* کلیه لینک ها و محتویاتشان باید بر اساس قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.لینک های غیر اخلاقی و غیر اسلامی شناسایی و برای همیشه حذف می شوند.
قبل از ثبت لینک بخش اخبار سایت را بخوانید و به نکات توجه کنید
در صورتی هم که قبلآ ثبت لینک در سایت کرده اید فقط کافی است کد رو در قالب وبتون مجدد قرار بدین لینکتون هوشمند فعال میشه...
با آروزی موفقیت روز افزون برای شما
5.925925877279994.91770090608سلام
شاید اونی که میخواستی و تا حالا پیدا نکرده بودی تو سایت من باشه حتما یک سر بزن پشیمون نخواهی شد
ضمنآ اگه موافق بودی کد لگو منو تو وب زیبات بگذارو به من خبر بده منهم لینکتون میکنم
حتما یه سر بزن
منتظرت هستم دوست خوبم
[قلب]
Is it really your research
if yes wow