تسلیت به همه ی ایرانی ها

سلام.تو پست قبلی گفته بودم که پست بعدی در نیمسال بعدیه ولی خبری که واقعا جای تاسف داره باعث شد تا پست جدید بذارم

نمی دونم چی بگم.آیا مقصر خلبان بوده؟مسافرایی بوده که بلیط هواپیما گرفته بودن؟مقصر سیستم هواپیمایی ایرانه؟یا...

تو ادامه ی مطلب آمار سقوط هواپیماهای ایرانو گذاشتم ای کاش سقوط هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۲۷ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر آخرین سقوط باشه...





سال ۱۳۸۹

  • ۱۹ دی یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۲۷ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، که از تهران به سمت ارومیه پرواز می‌کرد با ۱۰۵ سرنشین (۹۳ مسافر - ۱۲ خدمه) در نزدیکی ارومیه سقوط کرد و در طی این حادثه ۷۸ نفر کشته و ۲۷ نفر هم مجروح شده‌ند [۵].


سال ۱۳۸۸

  • ۴ بهمن ۱۳۸۸:یک فروند توپولف تی یو-۱۵۴ با ۱۵۷ مسافر پس از فرود روی باند فرودگاه مشهد آتش گرفت. در اثر این حادثه داخل هواپیما به کل سوخته و بال سمت راست و دم و چرخ هواپیما جدا شدند و ۴۲ تن از مسافران به بیمارستان منتقل شدند.[۷]
۲۴ تیر ۱۳۸۸:سانحه مرگبار توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به هواپیمایی کاسپین ۱۶۸ کشته برجای گذاشت.
  • ۳۱ شهریور ۱۳۸۸:یک فروند هواپیمای نظامی ایلیوشین دارای سیستم آواکس در حین مانور هوایی ارتش در جنوب قرچک در نزدیکی ورامین سقوط کرد. بر اثر این سانحه هفت نفر کشته شدند. گفتنی است این هواپیما تنها هواپیمای مجهز آواکس در ایران بود[۸].
  • ۱۰ شهریور ۱۳۸۸:سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع تک نام به علت نقص فنی در موتور هواپیما در چند مایلی فرودگاه پیام که منجر به آسیب دیده گی شدید خلبان زن از ناحیه سر و فوت وی به علت مرگ مغزی بعد از بیست و چهار ساعت شد. این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی آموزشی ایران زمین و از رشت عازم فرودگاه پیام کرج بود.
  • ۲۵ مرداد ۱۳۸۸: یک فروند بالگردآموزشی نظامی متعلق به هوانیروز در شهرک اندیشه شهرستان شهریار واقع در ۴۵ کیلومتری غرب تهران سقوط کرد و سه سرنشین آن کشته شدند.این هلیکوپتر قبل از اصابت به زمین هنگام پرواز در آسمان دچار نقص فنی و آتش سوزی شده بود.[۹]
  • ۲۴ مرداد ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای تک موتوره آموزشی صبح شنبه۲۴ مرداد۱۳۸۸ پشت پمپ بنزین منطقه «پلنگ آباد» ماهدشت کرج سقوط کرد.براساس اعلام سازمان آتش نشانی کرج، در این حادثه هر دو سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند.این هواپیما که از فرودگاه پیام کرج برخاسته بود پس از سقوط در نزدیکی همین فرودگاه دچار آتش سوزی شد که توسط آتش نشانان خاموش گردید.به گزارش سازمان آتش نشانی، این حادثه ساعت هشت و۱۲ دقیقه صبح به این سازمان اطلاع داده شد و ماموران آتش نشانی و دستگاههای مسوول بلافاصله در محل حادثه حضور یافتند.
  • ۲۰ مرداد ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ در پرواز شماره ۷۲۹ هواپیمایی آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد. به علت فرود نامناسب عوامل پرواز یکی از چرخ‌ها ترکیده و آتش گرفت. درهای این هواپیما بسته بوده و در حالی که مسافران داخل بودند ماموران فرودگاه به اطفای حریق مشغول شدند و سرانجام پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپیما خارج شدند.[۱۰]
  • ۱۹ مرداد ۱۳۸۸: بر اثر سقوط بالگرد نیروی انتظامی سه نفر از سرنشینان آن کشته شدند. این بالگرد در حین بازگشت از ماموریت حدود ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۹ مرداد در ۳۰ کیلومتری ارتفاعات شرق کرمان به دلیل نقص فنی در حوالی «ده‌مرتضی سیرچ» با زمین برخورد کرد.این بالگرد در بازگشت از عملیات گشت و تعقیب اشرار در منطقه سیرچ کرمان به دلیل نقص فنی دچار مشکل شده‌است و با زمین برخورد کرده که در این حادثه خلبان و دو نفر از سرنشینان بالگرد کشته شدند. کمک خلبان به همراه دو سرنشین دیگر مجروح شدند و برای درمان به مراکز درمانی منتقل شدند.[۱۱]
  • ۲ مرداد ۱۳۸۸: پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریا تور که از تهران به مشهد حرکت می‌کرد ساعت ۱۸ و ۵ دقیقه دوم مرداد ماه در فرودگاه مشهد، در نتیجه باز نشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ‌های عقب در هنگام فرود از باند خارج شد و به دیوار فرودگاه برخورد نمود. در این حادثه حداقل ۱۷ نفر (۳ مسافر و ۱۴ خدمه پرواز) کشته و ۲۰ نفر نیز مجروح شدند.این هواپیما از نوع ایلیوشین-۶۲ و مجموع مسافران و خدمه آن ۱۶۰ نفر بوده‌است.[۱۲] خبرگزاری فارس، به نقل از سخنگوی سازمان هواپیمایی، سرعت بالای هواپیما را علت سانحه عنوان نمود.[۱۳] (ر.ک. پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریا تور)
  • ۲۴ تیر ۱۳۸۸:یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-۱۵۴ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران در در ۱۲ کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۸ نفر سرنشین (مسافر و خدمه)این هواپیما شد.[۱۴] (ر.ک. پرواز شماره ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین)

سال ۱۳۸۷

سال ۱۳۸۶

  • ۵ آذر ۱۳۸۶ (۲۶ نوامبر ۲۰۰۷): یک فروند هواپیمای نظامی اف-۴ فانتوم ارتش ایران به علت نقص فنی در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشین آن کشته شدند.[۱۹]
  • ۲۸ مهر ۱۳۸۶: یک هلیکوپتر کبرا هوانیروز در کرمانشاه سقوط کرد که علت حادثه مشخص نشد.
  • ۲۶ مرداد۱۳۸۶: یک هلیکوپتر ۲۱۴ هوانیروز در پیرانشهر سقوط کرد.
  • ۱۶ مرداد ۱۳۸۶: یک هلیکوپتر نظامی در اطراف فرودگاه میرزاکوچک خان رشت بر اثر نقص فنی سقوط کرد.
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶:صبح روز شنبه در حوالی اتوبان زنجان-قزوین یک فروند هواپیمای سبک تک موتوره آموزشی به نام پرندهٔ آبی سقوط کرد که در این سانحه دلخراش خلبان هواپیمای مزبور در دم جان خود را از دست داد. هواپیما پس از سقوط دچار آتش سوزی نشده ولی به کل منهدم گردید.
  • ۲۳ فروردین ۱۳۸۶:یک هواپیمای آموزشی گلایدر درفرودگاه تفریحی – آموزشی واقع در جاده کهریزک به دلیل شرایط نامناسب جوی، در ساعت ۱۰ صبح سقوط کرد که در اثر آن، خلبان و دانشجوی وی، جان خود را از دست دادند

سال ۱۳۸۵

  • ۵ اسفند ۱۳۸۵: سقوط هلیکوپتر هوانیروز ارتش و مرگ سعید قهاری و ۱۳ تن دیگر.
  • ۲۸ بهمن ۱۳۸۵: سقوط هلیکوپتر آکوریل وزارت نفت در دریاچه مهارلو. ماموریت این هلیکوپتر انتقال باقی مانده بدنه هلیکوپتری بود که دو روز قبل در همین مکان سقوط کرده بود. علت حادثه اعلام نشد.
  • ۲۵ بهمن ۱۳۸۵:سقوط هلیکوپتر در دریاچه نمک مهارلو شیراز متعلق به یک شرکت وابسته به وزارت نفت که در اجاره سازمان زمین‌شناسی بر اثر نقص فنی.

سال ۱۳۸۴

سال ۱۳۸۳

  • ۲۹ آذر ۱۳۸۳:سقوط هلیکوپتر امداد هلال احمر استان فارس در ارتفاعات خرم بید.
  • ۹ خرداد ۱۳۸۳:سقوط هلیکوپتر هوانیروز در ارتفاعات الموت قزوین. این هلیکوپتر حامل استاندار قزوین بود که برای بازدید از مناطق زلزله زده ماموریت داشت. علت سانحه نیز اعلام نشد.

سال ۱۳۸۲

سال ۱۳۸۱

سال ۱۳۸۰

سال ۱۳۷۸

سال ۱۳۷۶

  • ۲۵ دی ۱۳۷۶(۱۵ ژانویه ۱۹۹۸): هواپیمای فوکر ۱۰۰ به دلیل سرعت باد و دلایل نامشخص دیگر بر بستر یک رودخانه خشک در فاصله ۱۰ کیلومتری اصفهان به زمین نشست. این هواپیمای آسیب دیده به دلیل بازسازی پس از آن به استرالیا فرستاده شد و در آن هیچ کس آسیب جدی ندید.

سال ۱۳۷۵

سال ۱۳۷۳

سال ۱۳۷۲

  • ۲۶ اسفند ۱۳۷۲(۱۷ مارس ۱۹۹۴):یک هواپیمای هرکولس حمل و نقل سی -۱۳۰ که حامل زنان و کودکان ایرانی بود درمنطقه مورد مناقشه آذربایجان و ارمنستان در ناگورنو قره باغ سقوط کرد و ۱۹ تن مسافر و همچنین ۱۳ سرنشین این هواپیما به کشته شدند.[نیازمند منبع]
  • ۲۴ آبان ۱۳۷۲ (۱۵ نوامبر ۱۹۹۳): هواپیمای آنتونوف-۱۲۴ عبوری (متعلق به ایران نبوده از دبی به آسیای میانه پرواز میکرد) در نزدیکی کرمان سقوط کرد و همه ۱۷ سرنشین آن کشته شدند.

سال ۱۳۷۱

سال ۱۳۷۰

سال ۱۳۶۷

مسیر پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر و محل سقوط هواپیما.

سال ۱۳۶۵

  • ۱۱ آبان ۱۳۶۵ (۲ نوامبر ۱۹۸۶): یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زاهدان سقوط کرد، ۱۰۳ کشته در این سانحه هوایی به جای ماند، این هواپیما که از مشهد به زاهدان رفته بودو نیروهای جبهه را در مراجعت حمل می‌کرد به کوه اصابت کرد خلبان آن نیز سرگرد شهید حسین سیاح پور بود.
  • ۲۳ مهر ۱۳۶۵، (۱۵ اکتبر ۱۹۸۶): یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در فرودگاه شیراز به دلیل درگیری جنگی مورد حمله جنگنده عراقی قرار گرفت و ۲۳ مسافر با غافلگیری در این سانحه هوایی کشته شده‌اند.

سال ۱۳۶۲

سال ۱۳۶۰

سال ۱۳۵۹


متاسفم...

نظرات 11 + ارسال نظر
مرضیه طالبیان چهارشنبه 22 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:20 ب.ظ

عزیز من خب ملت گناه می کنن اینم سزای گناهاشونه دیگه فک کردی الکیه ؟ فک کردی خدا همینجوری میشینه اینهمه بد حجابی و فسق و فجور و نیگا میکنه ؟ اینا همش نشونه اس عزیز من حالا هی بگین مشکل از هواپیماهای ایرانه!
خدا فقط می خواد ماها از خواب ناز پاشیم خب یه جا سیل راه میندازه یه جا هواپیما میندازه زمین ......چه میدونم ؟؟؟!!!!!!!!!

سوگند می خورم به مرام پرندگان، در شهر ما سزای پریدن .....

سینا پناهی چهارشنبه 22 دی‌ماه سال 1389 ساعت 03:06 ب.ظ

در کشور من پاییز که می شود هواپیما ها یکی یکی می افتند!!!

مثل سربازان تیر خورده ی داستان"عینک"!!!

منطقه آزاد چهارشنبه 22 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:54 ب.ظ http://www.myazdan.blogfa.com

وبلاگ زیبا و جالبی دارید
موفق و سربلند باشید.

حسینی چهارشنبه 22 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:10 ب.ظ

دیگه از این به بعد نگید سفر هوایی بگید خودکشی دسته جمعی

من خودم تجربه ی اضطراب توی هواپیما رو داشتم
پارسال وقتی هواپیما بالای شیراز رسیده بود فقط ربع ساعت بالای شهر می چرخید
اون وقت خلبان گفت مسافران محترم خونسردی خودتون رو حفظ کنید
من نمی دو نستم چی کار کنم؟اون موقع فهمیدم سفر هوایی یعنی همینی که آقای حسینی گفت
البته یه فرقی هم داره با خودکشی دسته جمعی!و اون اینکه این نوع خودکشی نا خواستست یعنی از قبل خبر نداری که قراره خوتو بکشی
و وقتی از هواپیما پیاده شدم تصمیم گرفتم تا حد ممکن از سفر های هوایی جداً خودداری کنم

نوید مسائلی پنج‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:01 ب.ظ http://fluidmechanic.blogsky.com/Comments.bs?PostID=1

شعار هوابیمایی ایران:
با ما شاد سوار شوید
و
شادروان برگردید

محمد رشیدی یکشنبه 26 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:27 ق.ظ

سینا، حداقل میذاشتی 2 روز بگذره، بعد کپی میکردی!!!!!!!

سینا پناهی یکشنبه 26 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:04 ب.ظ

نذار بگم خودت از کجا برداشتی!!!

..... شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:06 ب.ظ

واقعا که بدبختیم ما !!!!!!

111111111111111111111111111 دوشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:03 ب.ظ

دوستمون میگه از بد حجابی هواپیما سقوط میکنه

پس اونا که تو اروپا هواپیماهشون میپره و اتفاقی هم نمی افته با روبنده تو هواپیما میشنن

واقعا واسه خودم متاسفم که در قرن ارتباطات و فناوری باید همچین چیزی رو بخونم

مرضیه طالبیان دوشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 06:38 ب.ظ

اگه منظورت منم شماره ی ۱ !
با تو موافقم، اینیم که نوشتم فقط جنبه ی اعتراص داشت! گفتم که خیالت راحت باشه .فقط برای از دست رفتن جون هم وطنات متاسف باش!

همون پنج‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1390 ساعت 03:08 ب.ظ

در شهادت به روی همه ای هموطنان ایرانی بازی است...
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد