تکنولوژی خودرو

سلام 

ازهمه دوستان به خاطر تاخیرم معذرت می خوام. 

حال احوالتون خوبه،دماغاتون چاقه ،درساتون رو باره......خوب خدارو شکر. 

راستش تو پست قبلی نکته ای که به نظر خودم خیلی جالب بود ،قرار گرفتن ماشین های206،405 و پارس وسمند و...  تو یه خط مونتاژ نهایی هستش . 

ببینید ما چه مهندسای ماهری داریم که میتونند در آن واحد همه این ها رو کنترل کیفیت کنند ....  

ازین حرفا که بگذریم امروز راجع به شاسی و بدنه خودرو مختصری براتون نوشتم

شاسی

یکی از اصلی ترین قسمت های خودرو،شاسی و بدنه اون هستش .شاسی به عنوان یک اسکلت بندی فلزی،وظیفه حمل و نگهداشتن کلیه اجزای خودرو رابرعهده داره.

به گونه ای که بسیاری اجزاء همچون موتور ،گیربکس و بعضی از تجهیزات جانبی برای تثبیت موقعیت شون به صورت صلب به شاسی متصل می شند و بعضی از اجزاء مثل اکسل ها ،چرخ ها و مکانیزم فرمان،توسط فنربندی

(سیستم تعلیق) به شاسی متصل می شند.

اتاق نیز که وظیفه حمل سرنشینها رو بر عهده داره ،یا به همراه شاسی یک مجموعه یکپارچه را تشکیل می ده ویا مجموعه ای مجزاکه به شاسی متصل میشه.

انواع شاسی وبدنه:

مجموعه شاسی و بدنه می تونه به یکی از حالت های زیر باشه:

1-شاسی وبدنه یکپارچه:

دراکثرخودروهای سواری ،قسمت شاسی به اتاق متصل بوده وباهم مجموعه واحدی راتشکیل میدند.

ورق های کف درشاسی های یکپارچه ،به عنوان شاسی خودرو محسوب می شند. این ورق ها  توسط جوش به ستون ها ودیواره های اتاق متصل می شند و مجموعه ای یکپارچه را پدید می آرند.دراین حالت به دلیل عدم وجود شاسی مجزا،وزن خودرو کمترشده وشاهد کاهش مصرف سوخت هستیم.

از سوی دیگر دراین مدل شاسی، قابلیت جذب انرژی درهنگام تصادف زیاد بوده وانرژی ناشی از ضربه برخورد، صرف تغییر شکل ورق ها شده و از انتقال این انرژی به سرنشینان جلوگیری میشه.  

2-شاسی وبدنه مجزا(جداشدنی):

توخودروهای سنگین همچون اتوبوس ها وکامیون ها که وزن زیادی به شاسی وارد می شه، لازمه  یه شاسی مجزا که از استحکام کافی برخورداره ، وجود داشته باشه.

دریکی ازمتداول ترین اشکال اسکلت بندی شاسی، دو تیر طولی د رطرفین خودرو وجود داره (آدم یاد دکتر پورسینا میوفته (البته بچهای 87بیشتر تو باغند))که توسط رام های عرضی به یکدیگر متصل میشند. به این نوع شاسی ، مدل نردبانی گفته می شه. ودیگر مدل های شاسی شامل مدل ضربدری ،جناغی و.....هستش.

هرچی انعطاف پذیری شاسی بیشتر باشه ،مقاومت آن در برابر تنش های ناشی از ناهمواری های جاده  بیشتره. به همین دلیل معمولا برای اتصال اجزای این نوع شاسی ها که دارای ابعاد بزرگی هستن، از اتصالات پیچی یا پرچی استفاده می شه و تا حد امکان از بکارگیری اتصالات جوشی به دلیل ترد وشکننده بودن ،اجتناب میشه.

بزرگترین مزیت شاسی های مجزا،استحکام بالا و قابلیت تحمل بارهای سنگین می باشد. به همین دلیل ازآنها در خودروهایی چون کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی بوس و برخی ازوانت ها استفاده می شه. ولی باعث افزایش وزن خودرو و کاهش قابلیت جذب انرزی درهنگام تصادفات میشه. هرچند که تعویض راحت قطعات و کاهش هزینه تمام شده نیزمزیت محسوب می شه. 

3-شاسی وبدنه نیمه مجزا(نیمه جداشدنی)

گاهی اوقات صرفا بعضی ازقطعات اتاق همچون کف، ستون ها و بغلی ها به شاسی متصل می باشند وسایرقطعات به صورت مجزا بوده وتوسط پیچ یا پرچ به قسمت های ثابت متصل میشند.

دراین قبیل شاسی ها ، درعین حال که وزن شاسی خیلی سنگین نیستش ، ولی امکان تعویض قطعات آسیب دیده درهنگام تصادفات به راحتی میسره.  

اتاق:

همانگونه که گفته شد اتاق، گاهی اوقات بصورت یکپارچه همراه با شاسی وگاهی بصورت یک مجموعه مجزاهستش. درهرحال بدنه خودرو از ورق های خم شده و تغییر شکل یافته ای که به یکدیگر جوش داده شده اند ،ساخته میشه. برای تقویت این ورق ها از تغییر فرم های موضعی، تیرهای عرضی و ستون های عمودی استفاده می شه.

جنس ورق های بدنه بایستی ازنوع کششی باشه، تا بدون اینکه در قالب های فرم دچار پارگی و یا ترک بشند، به خوبی تغییرشکل داده و شکل قالب رو به خود بگیرن. از طرفی قابلیت تغییر شکل خوب ورق ها، امکان جذب انرژی بیشترتوسط ورق های بدنه درهنگام تصادفات رو فراهم می کنه و باعث استهلاک بهترانرژی ناشی از برخورد می شه. درنتیجه ضربه کمتری به سرنشینا وارد شده ومیزان آسیب دیدگی آنها می کاهه. وازدیگرخواص این ورق ها قابلیت رنگ پذیری وضدزنگ و ضدسایش بودن اوناست.

در ضمن به منظوراز بین بردن ارتعاشات و لرزش ها درورق های بدنه، برروی آنها لایه های پلیمری نصب میکنن که هم مانع لرزش ورق شده وهم ازایجاد سروصدا در بدنه جلوگیری می کنه. 

راستی اینم آدرس ایمیل بندست ،خوشحال میشم اگه افتخار بدین و مطالبتون رو برام ارسال کنید      al_ien_ry@yahoo.com 

به امید دیدار   

 

نظرات 3 + ارسال نظر
هادی عطاری شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 01:17 ب.ظ

سلام علی عالی بود
فقط اگه میشه درباره ی شاسی های بلند هم یه توضیحی بنویس!!!!!!!!

ما چاکرتیم هادی جون
راجع به شاسی بلندها هم جالبه بدونی که اکثرا دو دیفرانسیلند یعنی
(هم عقبشون محرکه و هم جلو ). برا همین ماشین های پرقدرتیند و
بدنه شون هم محکمتره.

مایکل پنج‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:57 ق.ظ

سلام :
اگه میشه در مورد خودروهای هیبریدی مطلب بذارید
(اگه اطلاعات دارین ! )

دانشجو دوشنبه 27 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:09 ق.ظ http://www.uaus.blogfa.com

سلام. تبریک میگم به خاطر وبلاگ خوبتون. پیشنهاد میکنم به وبلاگ ما سر بزنید.خوشحالمون میکنید.منتظر قدمهای گرمتون هستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد