X
تبلیغات
رایتل
 
وبلاگ گروهی دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان
سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 :: 04:51 ب.ظ ::  نویسنده : علی محمودی

 سلام  

این تصویر خط تولید یه شرکت خارجیه و.......    

اینم خط تولید ایران خودروه.......ای داد.........

 

خواهش میکنم تفاوتهایی که میبینید رو تونظراتتون بذارید مرسی 

درادامه هم همونطور که قول داده بودم مراحل تولید خودرو گذاشتم  

مراحل تولید خودرو:

واضحه که خودرو ازقطعات و مجموعه های مختلفی ساخته میشه  که ضرورت داره ابتدا هریک ازاین مجموعه ها بطورجداگانه تولید و مونتاژ بشند.سپس کلیه این مجموعه ها درسالن های مونتاژ یک کارخونه خودروسازی روی هم نصب بشند و خودروی نهایی تولید بشه.برا این منظورتو یک کارخونه خودروسازی ،قسمت های زیر وجود داره :

1-سالن پرسکاری

هریک از قطعات بدنه خودرو،توسط قالب های سنبه ماتریس وبا استفاده ازدستگاههای پرس هیدرولیکی تولید می شند.بنابراین دراکثرکارخونه جات خودروسازی ،یک سالن پرسکاری وجود داره که تو اون قطعات بدنه خودرو  تولید می شند.درغیراین صورت،می بایست قطعات بدنه خودرو،توسط قطعه سازان دیگر،پرسکاری و تولید بشه.

2-سالن بدنه سازی

تواین مرحله بایستی قطعات تولیدشده درسالن پرسکاری به همدیگه متصل بشن وبدنه خودرو تشکیل بشه.

که این کارباجوشکاریco2ویا نقطه جوش انجام میشه.

ابتدا قطعات کوچیک تو  فیکسچرهای مخصوص قرار میگیرن تا موقعیت نسبی اونا تعیین بشه سپس با جوشیدن به قطعات بزرگتر شکل میگیرن و گاماس گاماس کف اتاق،سقف،درها  و...شکل میگیرن تااین که مجموعه رو تو  فیکسچر اصلی (مادر) قرار میدن و با جوشکاری بدنه خودرو تولید میشه. 

 

3-سالن نقاشی

بعد از عملیات سنگ زنی و  پرداخت کاری،بدنه فلزی آماده شتشو و چربی زدایی میشه.بعدنوبت فسفاته کاری میشه که برای مقابله با پوسیدگی و زنگ زدگی لازمه، که بدنه روکامل تو محلول فسفاته فرومیکنن.و بعدشم رنگ آمیزی که به دو  روش انجام میشه1-به روش غوطه وری2-پاشش 

 

4-سالن تزئینات خودرو

تواین مرحله هم قطعاتی مثل داشبورد،صندلی،آیینه ها،دستگیرها،قفلها،شیشه با بالابرش،برف پاک کن،قطعات برقی و......نصب میشه. 

 

5-سالن مونتاژموتوروگیربکس

چون مجموعه موتور و گیربکس پیچیدگی خاصی داره معمولا تویه کارخونه دیگه ساخته میشند و بعد از طریق دیسک و صفحه کلاچ تواین قسمت به هم متصل میشند. 

 

6-سالن مونتاژنهایی

خب معلومه دیگه اینجا قسمتای مختلف رو میارن و سرهمشون میکنند.

ابتدای این سالن ،از  یه طرف مجموعه موتور و گیربکس به محورها وصل شده وزیربندی خودرو آماده سازی میشه و از طرف دیگه بدنه تزئین شده رو میارن وبعد این مجموعه ها با فنر وکمک فنر به هم وصل میشن.و بعد مونتاژ جلوبندی وسیستم فرمان،لوله کشی های مدار ترمز و چرخها انجام میشه ودرنهایت باک ومخازن روغنش رو پر میکنن وبعدازانجام بازدیدهای لازم،ماشینو روشن کرده و با کنترل نهایی از انتهای خط تولید خارجش میکنن. 

 

راستی اکثراین عکس ها مال خودروسازی BMWهستش واصلا انتظارنمیره که اینا توایران هم  صادق باشه. 

به امیددیدار