مکانیک و بستنی وانیلی!!!

چندی پیش شرکت خودروسازی جنرال موتور از یک مشتری شکایتی دریافت کرد:"سلام. این دومین باری است که برایتان می نویسم. با این که دفعه قبل پاسخی ندادید، اما ...

چندی پیش شرکت خودروسازی جنرال موتور از یک مشتری شکایتی دریافت کرد:"سلام. این دومین باری است که برایتان می نویسم. با این که دفعه قبل پاسخی ندادید، اما گلایه ای ندارم، زیرا موضوع از نظر من هم مسخره است! به هرحال، دوباره موضوع را مطرح می کنم. طبق یک رسم قدیمی، اعضای خانواده ی ما هر شب پس از شام به عنوان دسر بستنی می خورند. سال هاست که  ما پس از شام رای گیری می کنیم و بر اساس اکثریت آرا نوع بستنی انتخاب و خریداری می شود. از آن جا که من به تازگی یک خودروی شورلت جدید خریده ام، رفت و آمدم به مغازه آسان شده ولی متاسفانه خرید این خودرو، بر روی خرید بستنی خانواده ی ما تاثیر گذاشته است!

 هر بار که برای خرید بستنی وانیلی به مغازه می روم و به اتوموبیل باز می گردم، ماشین روشن نمی شود؛ اما اگر هر نوع بستنی دیگری مثلاً: شکلاتی، نسکافه، میوه ای و ... بخرم، چنین مشکلی ندارم. خواهش می کنم درک کنید که این اتفاق برای من بسیار جدی و مسئله ساز شده است. باور کنید من قصد شوخی ندارم. می خواهم بپرسم چطور ممکن است اتومبیل من وقتی بستنی وانیلی می خرم روشن نمی شود؛ اما با هر بستنی دیگری به راه می افتد؟"

مدیر شرکت نامه این مشتری عجیب را با شک و تردید خواند اما بر حسب وظیفه و تا حدی از روی کنجکاوی، یک مهندس را ماموربررسی این مسئله کرد. مهندس با مشتری تماس گرفت و برای خرید بستنی پس از شام با او قرار گذاشت. آن دو به اتفاق یکدیگر به بستنی فروشی رفتند. آن شب نوبت بستنی وانیلی بود. پس از خرید بستنی، مهندس جوان با تعجب دید که ماشین روشن نمی شود! او که خیلی تعجب کرده بود، سه شب دیگر نیز با صاحب خودرو قرار گذاشت. یک شب نوبت بستنی شکلاتی بود. شب بعد بستنی توت فرنگی ولی ماشین به راحتی روشن شد. شب سوم دوباره نوبت بستنی وانیلی شد و باز ماشین روشن نشد!


نماینده شرکت سعی کرد موضوع را از زاویه دیگر بررسی کند و مسئله ی نوع بستنی را به فراموشی بسپارد! او مشاهدات خود را از لحظه ترک منزل مشتری تا خرید بستنی و بازگشت به ماشین و استارت زدن، ثبت کرد. این طرز ثبت وقایع و مدت زمان ان ها نکته ی جالبی را روشن کرد: بستنی وانیلی پرطرفدار و پرفروش بود و به همبن دلیل نزدیک در مغازه قرار داشت، اما انواع دیگر بستنی ها کمی دورتر از در قرار می گرفتند. پس مدت زمان خروج از اتوموبیل تا خرید بستنی و برگشتن و استارت زدن برای بستنی وانیلی کمتر از دیگر بستنی ها بود.

با توجه به کاهش ثانیه ای این مدت زمان، مهندس به تحلیل علمی موضوع پرداخت و فهمید پدیده ای به نام قفل بخار (vapor lock) باعث بروز این مشکل می شود. روشن نشدن خیلی زود خودرو پس از خاموش شدن، به دلیل تراکم بخار در موتور و پیستون ها، مسئله اصلی شرکت خودروسازی و این مشتری بود و با کمک بستنی وانیلی، یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودروسازی، کشف و حل شد.

نظرات 9 + ارسال نظر
فرزاد سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:39 ق.ظ

سلام!

فرزاد سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:39 ق.ظ

سلام!

سلام.عجب سرعتی؟!!!

۸۸ سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:57 ق.ظ

چه جالب!

مرضیه طالبیان سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:24 ب.ظ

عجب! واقعا دارم فکر میکنم اگه این اتفاق تو ایران میوفتاد چی میشد؟
ولی خیلی جالب بود مرسی خدا سایتو از سر ما کم نکنه!

اگه تو ایران بود هیچ پیشرفتی مطمئنا در صنعت خودرو سازی اتفاق نمی افتاد

هادی عطاری سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:31 ب.ظ

بله!!!!!

علمحا سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 02:19 ب.ظ

مرسی
خیلی جالب بود ولی یه نکته برای من روشن نشد
مگه گفته نشده که این بستنی پرطرفداربود وبه همین دلیل فاصلش نزدیک تر بود؟
این پرطرفداری باعث نمیشد که احتمالا چند دقیقه تو صف بایستند؟؟؟

احتمالا مربوط به زمان بندی قفل بخار میشه!
با تشکر از دقتتون

شهرام شاکر یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 10:35 ق.ظ

من یکم از قافله سایت عقب افتادم !
خیلی جالب بود . از کجا میگردی اینجور چیزا رو پیدا میکنی شما؟!!؟

قابلی تداشت.جوینده یابندست

حسین شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:14 ب.ظ

سلام .
آم جالب بید !

سعید روشی چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:42 ق.ظ

چه ماشین قشنگیه ها

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد